Ärlighet och ansvarstagande

Ärlighet.
Jag är en väldigt ärlig människa. Jag erkänner mina brister och jag försöker inte dölja mina brister. Är du en människa som finns i mitt liv då är jag nästintill 100% ärlig kring vissa saker, det är inget jag hymmlar om. För det mesta så är jag för ärlig för mitt "eget bästa" men fortsätter ändå att vara det. Ställer ´du´ en fråga så får du ett ärligt svar, trots att det kan påverka mig negativt. Jag hymmlar inte med något och jag försöker inte lura någon och genom att framställa mig som någon annan än just den jag är. Men viktigast av allt är att jag är ärligt mot mig själv. Jag är jag, och jag är långt ifrån perfekt men fortfarnade helvetes bra.
Jag tänker lite såhär, är jag ärlig till omgivningen så tappar jag inte bort mig själv. Jag vill inte tappa bort den jag är medan jag lever mitt liv. Så att vara helt ärlig till omgivningen hjälper mig att vara ärlig mot mig själv. Jag är jag och är fortfande samma människa som för ett år sedan.

Fast å andra sidan känner jag mig inte helt trygg i att vara så pass ärlig och öppen att jag skulle skriva helt fritt i bloggen. Att vara öppen och ärlig mot allmänheten känns som en annan sak. Men kan man vara 100% ärlig och medveten om sig själv trots att man inte skriver ut precis allt i en blogg? 
När jag inte skriver helt öppen känner jag faktiskt att jag faktiskt hymmlar och inte står för den jag är.
Begreppen personligt och privat.. Vart går gränsen mellan personlig och privat..? Jag har som inte riktigt kommit fram vart min gräns går och då kanske texten/texterna blir lite otydliga o svårlästa när jag vill skriva om en grej men inte skriver helt i klartext. Rädslan att bli feltolkad och missförstådd är nog det som stoppar mig. 
Nu åker tankarna iväg och börjar tänka på att det kanske är därför som jag är ärlig till min omgivning är just för att jag inte vill bli missförstådd och dömd. Om jag är ärlig så finns det ju inget som missförstås och feltolkas till egna "svar" kring mig och mitt liv. 

Ansvar.
Det är jag och bara jag som genom olika val kan påverka min livssituation. Att mitt liv ser ut som det gör är bara mitt ansvar och mina beslut som lett till det. Ansvaret, för både positiva och negativa efterföljder, ligger bara på mig och ingen annan. Vill jag förändra något i mitt liv måste jag ta ansvar och göra andra aktiva val. Fungerar inte dom valen så får jag välja andra val osv, Förstår ni? Aktiva val.. Jag har använd just dom två orden rätt mycket nu på sista tiden. Det händer mer än sällan att jag pratar om mina aktiva val och mitt ansvar genemot valen som jag gör.
Sedan finns det naturligtvis andra faktorer som kan påverka mig när jag väljer vissa val, men fortfarande ligger ansvaret hos mig. Det är inte en grej, händelse, känsla eller en annan människa som tvingar mig att göra de val jag gör. 
Att ta ansvar för sitt eget liv ger en kontroll, så länge man är ärlig mot sig själv. Det anser jag är viktigt, ärlighet och ansvarstagande angånde val som görs i livet. Det går liksom hand i hand. För du kan inte vara 100% ärlig om du inte kan ta avsnar eller inse vilket ansvar som ligger på en själv i och med de val du gör och virse versa. Att ta ansvar för något som man inte är riktigt ärlig om fungerar ju inte. Då inser du inte vbetydelsen eller graden av ansvaret du ska ta.

Får se, vad jag har skrivit om nu? Ärlighet och aktiva val. Det är ungefär det som min vardag nu för tiden präglas av. Och nu pratar jag inte om val som t.ex. att välja strumpor på morgonen, utan val som påverkar och är avgörande för ens livssituation. 

Jag har inte riktigt någon slutpoäng med allt ag skrivit.. Vet som inte riktigt vad jag ville komma fram till. Det blev mest bara otydligt svammel-skriv. Ordbajser och upprepning. Texten känns inte klar och tydlig men de skiter jag i den här gången.
 
 



Kommentarer

Elaka och spydiga kommentarer tas bort!


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0