Sookie - Dominant


Jag var på biblioteket i fredags och lånade lite böcker om hunduppfostran. Och jag har som många andra gått i "fällan" på att min hund är en ängel, "nee, inte är hon dominant.. Hon är hur duktig och hur smart som helst.. Ne det skulle aldrig Sookie göra." Förstår ni vart jag vill komma?
Min bror och hans sambo, Sabina, sa till mig när jag var där "men att hon gör så är tecken på dominans" och jaa, jag tog väl inte det på allt för stort allvar.. Det var ju Sookie, min lilla ängel dom pratade dom.

I en av böckerna står det så här:

Hunden kan försöka etablera dominans genom att:
 - Se övergiver och sorgsen ut.
- Skälla.
- Hämta en leksak.
- Ta något som fångar din uppmärksamhet.
- Buffa på din hand för att bli klappad.
- Krafsa på dig med tassen.
- Trycka kroppen mor dit eller luta sig mot dig.
- Inte låtsas se dig.
- Ignorera dina kommandon.
- Sätta sig på dina fötter.
- Gnälla.

Alltså Sookie är dominat, alla de där påståendena stämmer in på henne mer eller mindre.

I boken står det att jag ska göra:

- Om hunden sover i ditt sovrum, bannlys den därifrån med omedelbar verkan. Det gäller också trappan upp till sovrummet om det ligger på övervåningen. Använd eventuellt en barngrind.
Det är klart, hon får inte ens gå in i sovrummet.

 - När du får omkring i huset, se till att hunden går ur vägen för dig. Gå inte runt den utan puffa vänligt bort den med foten.
Det gör jag också.

- Ge inte hunden några godsaker om det inte är för att belöna den.
Tror jag att jag gör. Ger henne sällan godis.

- Ta bort alla leksaker, bollar, tuggleksaker och liknande. Använd dom bara när du själv väljer att göra det.
Okej, hon har en tuggleksak. Den åker bort!!

- Sluta helt att klappa hunden utan anledning. Från och med nu ska alla smekningar förtjänas.
Hur svårt kommer inte det att bli, hon är ju så söt!! Men ska bli bättring på det.

-Om hunden brukar ockupera vissa rum, platser eller områden, låt den inte vara där längre.
Det har jag inge problem med. Hon ockuperar inga rum eller platser.

- Låt inte hunden gå genom en dörr före dig.
Det gör hon inte, inte nu längre. Det har jag tränat bort för ett tag sen.

Sen stod det en massa mera saker som jag inte har problem med... Sen läste jag någnstans i boken att om hunden hoppar och blir helt vild när man kommer hem (eller pga främmande) så ska man ignorera den i en kvart eller tills den lugnat ner sig och sedan kalla på hunden och hälsa därefter.

Det har jag gjort, så mig hoppar hon inte på. Hon sitter lungt och hälsar på mig. Men däremot Lars, han har varit lite sämre på det här med att ignorera men sist han kom hem hann jag säga åt han så han tänkte på det och det fungerade. :) Så förhoppningsvis blir hon bättre på det med.
Och det stod också nångonstans att man ska ignorera hunden när den kommer och buffar på en eller krafsar på en med tassen. Det gör vi också nu så snart är Sookie den perfekta hunden vi "trodde" att hon var. ;p
Bara vi håller ihop. Jag är väldigt sträng när det gäller vissa saker, och just dom sakerna kanske inte Lars tycker är lika viktigt.. Därför har det blive så här. Alltså - vårat eget fel. Cesar - Lars "bästa kompis" säger ju ofta "det är inte hunden det är fel på utan människan.." tänk att det stämmer in på oss också. Det vill man ju helst inte tro.

 
Sookie när hon var en liten oskyldig valp!!

Söta Sookie sitter och posar framför kameran..

Tror ni tjuvarna skulle bli rädd om hon hade lite vaktande i sig?
(Hon är inte på väg att bita mig eller är på något sätt elak där, det är
jag som drar upp hennes läppar. Om ni inte skulle förstå det från början.)




Kommentarer
Postat av: Fiaa

Fin blogg du har =) //Sofiaa (elisabeth84 på FL)

2008-10-05 @ 23:31:33
URL: http://stahlbebis.blogspot.com/
Postat av: Fiaa

Ja, dessa patetiska avundsjuka människorna ska man bara skratta åt, de skulle göra allt för att leva vårt liv.. Jo det g¨r bra, en vild liten vän där inne=) Börjar bli så nervös inför förlossningen bara.. Själv då? Vilken vecka är du i?

2008-10-05 @ 23:44:59
URL: http://stahlbebis.blogspot.com/

Elaka och spydiga kommentarer tas bort!


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0