Hunduppfostran

Lars och jag är helt olika när det gäller hunden.... Jag vill t.ex att hon ska sitta och ge vacker tass innan hon får mat, hon ska varjefall sitta. Jag vill t.ex att hon ska sitta innan hon får benet osv. men Lars tycker att just sitt eller/och vacker tass är så onödigt. Men jag tycker det är viktigt. Sookie är en hund som behöver regler, som behöver "sitt, vacker tass, ligg, fot" och allt sånt i sin vardag, annars blir hon tokig. Hon behöver disciplin. Annars blir hon inte den lydiga hunden som jag/vi vill få na (hon) till. Regler mår hon bara bra av. T.ex sovrummet, hon får inte komma innanför tröskeln nu längre, soffan får hon inte komma upp i om inte vi "bjuder" upp henne, när vi äter får hon inte vara i samma rum, att hon sitter innan hon får sin mat, att hon ska gå bakom oss i trappen osv. Bara sånna här små och enkla regler som jag tycker behövs.

Men som sakt ibland är vi oense. Och jag tycker det blir så löjligt, för jag VILL verkligen att hon ska sitta innan hon får benet men det tycker Lars inte är så viktigt. Och bla bla bla. Det blir lite jobbigt, för både jag och Lars är också sånna som inte ger sig. Nu tror jag på det och han tror på en annan sak. Då kan det ta jätte lång tid innan vi kommer nån vart. Innan någon "ger" sig eller innan vi har kompromissat fram någon annan lösning. Och även fast jag har pratat med andra som kan mycket om hundar och som säger samma sak som mig, vägrar Lars ge sig på vissa saker. Det tar lite tid varjefall. Men det är väl sånt man få ta. Jag håller mig till det jag tror och allrahelst när jag har medhåll från andra håll.




Kommentarer
Postat av: Sabina

Hej!

De är inte lätt att veta varför man lägger grundläggande dressyr om man inte vet hur jobbigt de kan bli på sikt. Men en bra sak Fia är att hundar förstår att olika saker gäller för olika människor. Håll hårt på reglerna när du är med, det blir Lars som tappar rang inför Sookie. Titta på "Mannen som pratar med hundar" tillsammans, Cesar omvänder dom flesta människor!

Kram

2008-09-18 @ 11:16:51

Elaka och spydiga kommentarer tas bort!


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0