Om sanningen ska fram...

Jag har nu suttit och läst i min samhällsbok. Och jag finner att det här är mitt absolut bästa ämne. Än så länge. Bortsett från svenskan och religonen då. Jag har ju inte hunnit läsa så långt i boken än men oj vad jag gillar det jag läser, tror jag får välja ett annat framtidsyrke, som att forska i sociala problem t.ex. arbetslöshet, fattigdom eller kriminalitet eller i socialfilosofiska problem t.ex. klassskillnader och konfliktorsaker.

Alla vetenskapliga "sanningar" är ju egentligen bara tillfälliga påståenden tills dom kan bestridas av "nya sanningar".. Så någon absolut sanning finns ju inte.
Det är rätt häftigt om man tänker efter, för vår föreställning om vetenskapen är att den ska beskriva och förklara verkligheten som den är. Vi vill tror att vi kan finna Sanningen i verkligheten genom vetenskapen.
Men samhällsvetaren är ju en del av samhället han/hon studerar så kunskapen tillviss mån är alltid subjektiv när den ska förväntas vara objektiv.
Om jag ser på mig själv och hur jag uppfattar verkligheten så är det ju inte samma verklighet som för dig, för du uppfattar verkligheten på ditt eget sätt med dina egna värderingar.

Så vad är sanningen om verkligheten egentligen?



Kommentarer

Elaka och spydiga kommentarer tas bort!


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0