Sookie aggressiv?

Nu är det som så att jag har en jätte go och snäll vovve men idag fick hon ett älgben av grannen och hon började morra ditekt ifall vi (jag) kom i närheten av det. Och då Röt jag till riktigt hårt och hon la sig då på rygg och "blottade" sig. Men sen när jag skulle ta benet "högg" hon mot mig, inte för att bita utan bara för att markera att vi inte skulle ta det. Då röt jag till ännu värre och sa "gå därifrån, nu" och då gjorde hon det.

Och nu har jag testat henne lite, jag har gett henne de här älgbenet sakt "Loss. Bra.. Gå därifrån. Bra." och då har hon gjort det. Men dom gångerna har jag inte böjt mig ner för att ta benet. Utan tage upp det efter att hon gått därifrån och satt sig. Och när hon har fått benet har hon måstat kollat på mig (det måste hon med allt annat, vare sig det handlar om att få gå ut ur dörren eller innan hon ska få mat.) innan jag sakt "Bra. Ta fint. Bra."
Det gäller att öva öva öva. Jag och min familj har alltid haft hund, men sånt här problem har jag inte mött på tidigare. Så jag bett min äldre bror som mins mer av uppfostran på Opal att hjälpa mig. Så öva öva öva. Och jaa, Sookie får ju inte känna att jag är osäker för då blir hon mer "mallig". Det tycker jag är jobbigt, för jag är ju osäker..... jag vill ju inte bli biten.
Men än så länge går det bra. Det gäller bara att hon fattar att benet är egentligen "mitt" och inte hennes.


Och t.ex hundmaten och Sookie... eller ett "vanligt" hundben har hon aldrig betet sig så här med. De får jag ta ifrån henne hur som helst, utan problem. Utan bara just de här benet. Det är väl hundinstinkten som tar över på nå vis. Men det är tur att jag har en väldigt lätt lärd hund så det här lär inte ta lång tid för henne att fatta. :)


Jag har för övrigt blivit stenhård med vissa regler och det har komme upp en massa nya regler också. Men det är bara för att jag vill att hon ska vara så perfekt som möjligt tills bebisen kommer. Annars går det ju inge så bra kan jag tänka mig. Och då kanske det inte blir så att vi behåller henne. Så därför har jag blivit stenhård nu. Det är lika bra det!

Nee, nu ska jag gå och kolla på Idol som börjar snart. :)
Hej så länge!



Kommentarer

Elaka och spydiga kommentarer tas bort!


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0